Heb je last van obesitas? We onthullen wat het is, hoe het te egaliseren en wat te eten om er vanaf te komen

Steeds meer mensen zijn te zwaar. En dat terwijl het een aandoening is waar je niet te lichtzinnig over moet denken. Overgewicht brengt allerlei gezondheidsrisico’s met zich mee, zoals suikerziekte en hartkwalen. Voorkom deze ellende door gezond en gematigd te eten.
Een groot probleem is dat we steeds minder bewegen, maar onze magen wel blijven vullen met veel en energierijk eten.

Obesitas veroorzaakt een groter risico voor de gezondheid van mannen dan vrouwen

Bij mannen vertaalt obesitas zich in een grote hoeveelheid buikvet. Voor vrouwen is vet meer op de heupen en dijen. De zogenaamde “appelvorm” voor mannen en “peervorm” voor vrouwen.

Vet in de maag, rond de organen is een gevaarlijk vet. Dit vet verhoogt het risico op hart- en vaatziekten, kanker en diabetes type 2. Dit is een goede reden om de abdominale omtrek te beperken. Als mannen een middelomtrek groter dan 102 cm hebben, neemt het risico zo sterk toe dat het belangrijk is om af te vallen.

Overigens verandert de vetverdeling bij vrouwen na het passeren: ze veranderen van de “peervorm” naar de “appelvorm”.

Individuele oorzaken van overgewicht

Iedereen komt om verschillende redenen. Voorbeelden zijn:

  • Te veel voedsel of snacks, bijvoorbeeld als gevolg van stress of tijdens de zwangerschap.
  • Drink te veel zoete drankjes, zoals frisdrank en sappen.
  • Te veel alcohol drinken. Alcoholische dranken bevatten veel calorieën. Te veel alcohol kan daarom leiden tot overgewicht.
  • Minder lichaamsbeweging en lichaamsbeweging, bijvoorbeeld door ziekte, verwonding of gebrek aan tijd.
  • Veranderingen in de levensstijl (meer of minder voedsel), bijvoorbeeld samen leven, kinderen krijgen, werkloos zijn, met pensioen gaan.
  • Stoppen met roken kan ook geassocieerd worden met gewichtstoename.
zwaarlijvigheid

Wat is overgewicht?

Het is te gemakkelijk om te zeggen dat mensen met obesitas te veel vet eten aten en te veel calorische dranken dronken (zoals niet-alcoholische dranken en energiedranken). Dit is de reden waarom ze zo zwaarlijvig werden. De realiteit is vaak complexer. Regelmatig zien we zelfs dat obese mensen eigenlijk te weinig eten of dat hun spijsvertering verstoord is. Vanwege het ernstige overgewicht dat ze dragen, verschijnen geleidelijk verschillende soorten fysieke (fysieke) problemen, en vaak ook mentale problemen. De oorzaken van obesitas zijn daarom zeer divers.

Buikdieet voor een man: wanneer moet je het gebruiken?

Een buikdieet zal altijd werken als je de indruk hebt dat je bierspier onmetelijk is gegroeid. U kunt ook een meting doen met een naaitape. Meet je middelomtrek. Als het gelijk is aan of groter is dan 102 cm – is het tijd om je tijd te nemen, omdat dit resultaat in de taille duidelijk wijst op abdominale obesitas. Waarden tussen 94 en 102 cm zijn een waarschuwing. De juiste riemomtrek van een man mag niet langer zijn dan 90 cm. Bij het beoordelen van de aandoening is bloeddrukmeting ook van groot belang. Als u abdominale obesitas heeft en de drukwaarde gelijk is aan 140 mg of hoger dan 140 mm Hg – specialistische behandeling is noodzakelijk.

Een menu voor mannen

  • Ontbijt – moet een eiwitrijk product bevatten, bij voorkeur van dierlijke oorsprong, bijvoorbeeld eieren, mager vlees, witte kaas, melk, yoghurt. De bron van koolhydraten moet volkorenbrood of graan zijn in de vorm van muesli. Op hun beurt kunnen groenten worden gegeten in de vorm van salades of salades. Voor deze koffie, groene thee, een glas grapefruitsap of cacao.
  • II ontbijt – het moet licht en voedzaam zijn. de yoghurt met muesli of fruitsalade (banaan, mandarijn, aardbeien, druiven) zal geweldig zijn, evenals een plakje knapperig brood. Het is ook raadzaam om rijst met fruit te eten, en ook koffie zonder suiker, vruchtenthee of sap.
  • Lunch – om een ​​slank figuur te behouden, het vetgehalte te minimaliseren. Voor dit doel is vet en calorierijk vlees het waard om te worden vervangen door mager pluimvee of vis. Op hun beurt moeten soepen en sauzen worden verdikt met bloem en niet met een roux. Een goed diner voor een man is een bord tomatensoep, rundergehaktballetjes, boekweit en witlofsalade; krupnik, karbonade met appel en aardappelen en zuurkool; kippenbouillon, kipfilet met rijst en salade van Chinese kool en een glas compote.
  • ‘S Middags thee – deze tijd van de dag is een cocktail van yoghurt en fruit, roggebrood sandwich met pruimen jam, tomaat en uiensalade.
  • Diner – u moet het niet te laat of te veel eten. Goed wordt een omelet met bieslook en ham, gerookte makreel of salade met sla, tomaat, komkommer en uien en groene thee.
pl cs es fr it pt ro sv de hu hr el sk bg
Sending
User Rating 4 (1 vote)

Een afgestudeerde van de Nutritioneel en gezondheid Universiteit van Wageningen. Hij heeft vele praktijken op het gebied van klinische voeding en dieettherapie voltooid. Hij houd zich bezig met problemen van overgewicht en obesitas bij kinderen en volwassenen. In zijn werk specialiseert hij zich voornamelijk in de regulatie van het lichaamsgewicht, psychodiëteetica en als klinische dieetleer. Dieetleer is voor hem een passie, interesse en een grote bereidheid om te helpen. Past innovatieve werkwijzen toe bij patiënten die vrijwel een garantie voor succes bieden.